Tilbage til oversigt
17. februar 2021

Da hverdagen blev vendt på hovedet, var der brug for en sparringspartner

Corona bød på mange udfordringer for Tropica Aquarium Plants. På både godt og ondt. Undervejes var der brug for løbende juridisk vejledning. Her blev GLS-A en trofast sparringspartner – og er det stadig.

Flere af GLS-A’s medlemmer beskæftiger sig med planter. Men hos Tropica Aquarium Plants er det kun planter fra havets rige, man kan finde i virksomhedens produktion. 95 % af varerne bliver sendt til akvariebrugere uden for Danmark. En rigtig god forretning. Lige indtil corona kom, og en lang række statsledere valgte at lukke grænserne. Salget tegnede til fra den ene dag til den anden at blive reduceret med 50-60 procent, og Produktionsdirektør Kurt Sandvad var nødsaget til at sende flere medarbejdere hjem på lønkompensation.

Men der var mange ting at forholde sig til i sådan en særlig proces, som myndighederne heller ikke havde prøvet før. Kurt Sandvad startede med at bruge GLS-A’s hjemmeside til at danne sig det generelle overblik over reglerne for lønkompensation, inden han ringede til en af sine faste kontaktpersoner hos GLS-A.

”De færreste virksomheder er gearet til at håndtere, når der kommer noget så uventet ind fra højre. Så det har været godt at have GLS-A som sparringspartner, der kunne hjælpe med at gennemgå vores rettigheder og muligheder. Vi har et godt forhold til dem i forvejen, og det er kun blevet udvidet i 2020,” siger Kurt Sandvad.

40-årig lokalaftale skulle ændres

Selvom krisen startede hårdt ud for Tropica Aquarium Plants, så kom det klassiske engelske ordsprog ”when life gives your lemons, make lemonade” i spil. For da danskerne blev sendt hjem under lockdown, blev der pludselig mere tid til at dyrke sine fritidsinteresser eller behov for at finde nogle andre ting at gå op i. Det betød, at flere danskere tog ned til den lokale dyrehandler, der ligesom supermarkederne stadig havde åben for at købe akvarieplanter.

Det skabte pludselig en eksplosiv vækst hos Tropica Aquarium Plants, der indhentede det, de havde tabte de første par måneder af 2020 – og mere til. Væksten lagde ekstra pres på produktions- og shippingafdelingen, og derfor var der behov for at lave virksomhedens 40-årige lokalaftale med fleksibel arbejdstid til medarbejderne om. Her kom GLS-A igen ind i billedet.

”Vi brugte GLS-A til sparring, inden vi gik i dialog med vores tillidsrepræsentanter for at sikre, at vi foretog det hele korrekt. Igen var det rart at have vores arbejdsgiverforening i baghånden, når vi hurtigt skulle have svar på spørgsmål,” fortæller Kurt Sandvad.

Hjælp til skræddersyede kurser
Som sagt er det ikke første gang, Tropica Aquarium Plants benytter sig af GLS-A. Virksomheden vægter efteruddannelse og kurser højt og gennemgår jævnligt GLS-A’s kursuskatalog for at finde relevante AMU-kurser.

Men idet Tropica Aquarium Plants med sine vandplanter er en smule anderledes end GLS-A’s andre medlemmer, har de ofte behov for skræddersyede kurser til netop dem. Det kan for eksempel være arbejdsmiljøkurser eller sprøjtekurser for gartnerne tilpasset de tropiske vandplanter. Her går virksomheden selv ud i byen og finder de rette undervisere til at tilrettelægge og udføre kurserne. I mange af tilfælde kan de bruge kompetenceudviklingsfonden hos GLS-A til at søge midler.

”Det gør det selvfølgelig mere komplekst at skabe kurserne selv, men sekretariatet hos GLS-A er altid gode til at hjælpe med at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre,” siger Kurt Sandvad og tilføjer:

”Lige meget hvilket behov, jeg har, så ved jeg altid, hvem fra GLS-A jeg skal ringe til.”

Tilbage til oversigt

Flere nyheder i samme kategori