Menu

Sygdom og tilskadekomst

Hvis en medarbejder er syg, er det en lovlig fraværsgrund. Medarbejderen har derfor ret til at blive hjemme, hvis vedkommende…

Hvis en medarbejder er syg, er det en lovlig fraværsgrund. Medarbejderen har derfor ret til at blive hjemme, hvis vedkommende ikke kan varetage sit arbejde på grund af sygdom.

Dette punkt omhandler, hvordan virksomheden skal forholde sig, hvis en medarbejder melder sig syg fra arbejdet. Hvad sker der, når medarbejderen melder sig syg, hvordan skal virksomheden følge op og skal medarbejderen have løn eller sygedagpenge? Alt dette gennemgås nedenfor.

Udover de tilfælde hvor medarbejderen selv er syg, kan der også forekomme tilfælde af børns sygdom og hospitalsindlæggelse. Disse regler gennemgås også her.

Hvad er sygdom?
Sygdom er, når medarbejderen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Det vil sige, når medarbejderen er ude af stand til at varetage sit arbejde helt eller delvist på grund af sygdommens indvirkning på arbejdsevnen. En medarbejder kan godt have en sygdom uden, at arbejdsevnen er påvirket. I så fald er medarbejderen ikke uarbejdsdygtig. Sygdom kan være alt fra influenza til svær kræftsygdom, som påvirker medarbejderens arbejdsevne i en grad, der gør, at medarbejderen ikke kan varetage sit arbejde i en kortere eller længere periode. I mange tilfælde vil det være lige til at konstatere, om medarbejderen er uarbejdsdygtig. I tvivlstilfælde kan det være nødvendigt, at det dokumenteres ved en lægeerklæring, at medarbejderen er uarbejdsdygtig. Er medarbejderen uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, er der tale om lovligt forfald. Arbejdsgiver skal i så fald betale sygedagpenge efter sygedagpengelovens regler og eventuelt løn under sygdom.