Begrænsning af coronasmitte på arbejdspladserne
Arbejdsgivere har efter arbejdsmiljøloven pligt til at vurdere, om de ansatte kan blive syge på arbejdet, og det er vigtigt at sørge for information til medarbejdere om, hvilke forholdsregler de skal overholde for at begrænse risikoen for coronasmitte på arbejdspladsen. Arbejdstilsynet anbefaler i den forbindelse, at man følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Vær særlig opmærksom på udenlandske medarbejdere, som ikke kan forudsættes at kende til de danske myndigheders anbefalinger!
GLS-A opfordrer arbejdsgivere, som beskæftiger udenlandsk arbejdskraft, til at udlevere sundhedsmyndighedernes anbefalinger på engelsk til alle udenlandske medarbejdere inden medarbejderne ankommer til Danmark eller møder på arbejdspladsen. Endvidere, at medarbejdere, som måtte mærke symptomer eller er blevet syge af corona, straks skal kontakte deres arbejdsgiver for at sygemelde sig. Eventuelt kan informationen gives sammen med ansættelsesbevis eller kontrakt.
Anbefalingerne kan ses på engelsk her
GLS-A har i samarbejde med 3F lavet en række anbefalinger, som også indeholder engelske anbefalinger. Hent vejledningen her
GLS-A har tidligere skrevet om coronavirus og arbejdsmiljøforhold her.