De registreredes rettigheder
De registrerede er de personer, som den dataansvarlige har behandler personoplysninger om, f.eks. indsamling og opbevaring af oplysninger om medarbejderne…
Kræver medlemsskab
Du skal være logget ind for at læse denne artikel
Vores indhold og rådgivning er kun tilgængeligt for medlemmer af GLS-A.
Log ind
Endnu ikke bruger? Opret dig her
Generelle krav
Der gælder en række generelle krav, når virksomheder behandler persondata.
- Al kommunikation til registrerede personer skal være så kortfattet som muligt, og ske i et letforståeligt, klart og enkelt sprog
- Ved henvendelse fra en registreret skal identiteten sikres, f.eks. ved forevisning af legitimationspapirer.
- Kommunikationen skal ske skriftligt
- Oplysningerne kan gives mundtligt hvis den registrerede beder om det, men den pågældendes identitet skal dokumenteres. Det går altså ikke at udlevere oplysninger telefonisk blot fordi en person ringer og opgiver et navn, virksomheden har registreret oplysninger om. Gives oplysningerne mundtligt er det vigtigt at sørge for at dokumentere processen.
- Hvis den registrerede henvender sig elektronisk skal der så vidt muligt svares elektronisk
Kræver medlemsskab
Du skal være logget ind for at læse denne artikel
Vores indhold og rådgivning er kun tilgængeligt for medlemmer af GLS-A.
Log ind
Endnu ikke bruger? Opret dig her